قدیمی ترین آسیاب های گیلان در روستای دارستان رودبار شناسایی شدند


انتشار : 1400/08/03


قدیمی ترین آسیاب های گیلان در روستای دارستان رودبار شناسایی شدند

ولی جهانی افزود: بررسی ها و مطالعات تخصصی باستان شناختی انجام شده در روستای دارستان شهرستان رودبار منجر به شناسایی آثار مذکور و 35 اثر دیگر شده است.

 

وی آثار یاد شده را از عصر آهن تا دوره قاجار عنوان کرد و گفت: پنج آسیاب تاریخی در این روستا با عناوینی نظیر ننه خانم آسیاب، عنایت آسیاب، صفر آسیاب، مشتی قربان آسیاب و میرصالح آسیاب شناسایی شده اند.

 

معاون میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت که در ساخت این آسیاب ها از مصالحی نظیر سنگ و ساروج استفاده شده و معماری و جانمایی این آنها بگونه ای بوده که از شیب زمین منطقه به بهترین شکل بهره برداری شود.

جهانی افزود: معماری این آسیاب ها بطور کلی با آسیاب های ساخته شده در مناطق شرقی و غربی گیلان متفاوت می باشد، زیرا در سایر مناطق گیلان تلاش شده تا بنای آسیاب در نزدیکی رودخانه ها و نقاط هموار گیرد، اما آسیاب های روستای دارستان در زمین هایی با شیب نزدیک به 50 درجه قرار گرفته و به کمک نهرها آب بوسیله لوله های سنگی و از جنس ساروج وارد چرخه آسیاب شده است.

وی اضافه کرد: چهار گورستان، 14 محوطه، یک نهر، یک اصله درخت چنار، یک دره و بقایای یک قنات بخش هایی از آثار کشف شده است.

جهانی گفت: متأسفانه بخش های زیادی از محوطه ها باستانی و اراضی روستا دارستان در طرح هادی واقع شده و حفاظت از این محوطه ها و اراضی نیازمند تعامل با سایر دستگاه های اجرایی است.

 


تماس با ما
  • تلفن :
  • تلفن : پشتیبانی 24 ساعته
  • آدرس :
  • ایمیل :
  • پشتیبانی پرواز داخلی - موبایل :
تماس با ما درباره ما قوانین و مقررات پیگیری خرید اخبار
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هواپیمایی مارال گشت پارس می باشد طراحی وبسایت : ایران تکنولوژی