دروازه شهر پارسه سر از خاک برآورد


انتشار : 1399/12/29



سایت موزه در منطقه‌ای بسیار مهم به نام تل آجری در دو کیلومتری تخت جمشید قراردارد و بخش مهمی از شواهد پارسه هخامنشی که پایتخت این دولت درزمان داریوش بوده است را تشکیل می‌دهد.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در گفتگو با فارس در مورد اهمیت این سایت موزه اظهارداشت: کاوش این سایت ارزشمند در طی ۱۰ فصل کاوش با کمک تیم باستان‌شناسان ایرانی ایتالیایی، در قالب تفاهم‌نامه از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام‌شده است.

 

حمید فدایی با اشاره به اینکه شهر پارسه با نماد‌هایی همچون دروازه و کاخ‌های بسیار زیر خاک مدفون هستند و پیدایش چنین سایتی نزد باستان شناسان در این شهر مهم بوده است، افزود: بقایای این دروازه تاریخی در شهر پارسه قرار دارد و نزد باستان شناسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در حالی که تنها موزه به‌عنوان کاوش مورد توجه قرار گرفته و سپس به فراموشی سپرده می شود.

 

این مسئول تاکید کرد: کشف دروازه شهر پارسه علاوه بر شناخت تاریخی و میراث فرهنگی به ظرفیت صنعت گردشگری منطقه کمک‌های شایانی می‌کند و در نتیجه توجه به این دروازه و سایت موزه از سال‌های گذشته تاکنون به علت پیشگیری از تخریب بر اثر بارندگی در حدود هزار و ۲۰۰ مترمربع مسقف شده است.

 

فدایی بیان داشت: برای بیرون آمدن کامل دروازه شهر پارسه از زیر خاک که قبل از بنیان تخت جمشید در دوران داریوش ساخته ‌شده اقدامات بسیاری انجام شده است که فعالیت خود را از سال آینده آغاز می‌کند.

 

وی ابراز داشت:کشف دروازه نشان می‌دهد که بنیان پارسه قبل از داریوش در این دشت گذاشته ‌شده و در آینده نزدیک گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند از این سایت موزه بازدید کنند.

 

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در مورد بازدید از تخت جمشید در ایام نوروز اظهار داشت: از هفته‌های گذشته عملیات ساماندهی تخت جمشید با توجه به شیوع بیماری کرونا با تمیزکاری، شیب بندی محل‌های آبگیر، اینترنتی شدن فروش بلیت در حد محدود و سانس بندی بازدید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده است.

 

سرپرست هیأت ایرانی کاوش‌های بین‌المللی دروازه پردیس نیز در این باره گفت: در کشفیات تل آجری ۱۰ کتیبه به خط بابلی کشف شده است که پس از ترجمه در معرض دید علاقه‌مندان به آثار تاریخی قرار می‌گیرد.

 

علیرضا عسکری چاه وردی بیان داشت: دیوار‌های دروازه شهر پارسه که به نظر می‌رسد ۱۲ متر ارتفاع داشته و مزین به نقوش گل‌های هشت پر، لوتوس، پنل‌های حیوانات اسطوره‌ای، اعتقادی و سمبولیک ایزد مردوک به معنای «موش خوشو» که دست‌های شیر و پا‌های عقاب، سر و گردن مار و بدن پوشیده از فلس داشته در این بنا به‌کار رفته است.

 

وی افزود: این بنا پشتوانه مالی حکومتی داشته و بیش از ۲۰۰ نوع علائم معماری در آن به ‌کار رفته و نیز کیفیت لعاب‌ها که تا به امروز پابرجا مانده،نشان‌ دهنده حرفه‌ای بودن معمار بوده و نیز چندین هزار قطعه از این اجر‌ها برجای‌مانده است.

 

این مسئول بیان داشت: این بنا براثر زلزله، غارت و حملات متعدد تخریب و به غارت رفته و تمامی قطعات کشف و در نتیجه اقدام به بازسازی پنل‌‌ها شده است.


تماس با ما
  • تلفن :
  • تلفن : پشتیبانی 24 ساعته
  • آدرس :
  • ایمیل :
  • پشتیبانی پرواز داخلی - موبایل :
تماس با ما درباره ما قوانین و مقررات پیگیری خرید اخبار
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هواپیمایی مارال گشت پارس می باشد طراحی وبسایت : ایران تکنولوژی